Prøv en gratis CMS og Webshop demo
Support telefonnummer
Ring 70 27 34 55

Hvordan opretter jeg en side med en kontaktformular?

 
Svar:
Opdateret den 30-06-10 13:51Print side

Du skal først oprette en ny side, der har typen "Kontaktformular". Denne type vælger du i dropdown-menuen "Type" i popup-vinduet "Ny side".

På den nyoprettede sig kan du nu indsætte nogle sideelementer. Da siden har typen kontaktformular, har du fået mulighed for at indsætte nogle flere elementer end normalt. Det drejer sig om nogle specielle formularfelter som du finder nederst i popup-vinduet "Tilføj element" (se billede).

Du kan f.eks. indsætte nogle teksfelter til navn, adresse, postnummer og telefonnummer samt et e-mail-felt. Hvis du bruger e-mail-feltet til indtastning af e-mail-adresse, så vil adressen blive valideret når brugeren sender kontaktformularen. Hvis adressen ikke ligner en normal e-mail-adresse vil vedkommende blive advaret og formularen bliver ikke afsendt.

Dernæst kan du indsætte et notatfelt, så brugeren kan skrive en besked til dig. Du har på disse tekstelementer mulighed for at angive om de skal være obligatoriske, dvs. at brugeren evt. skal udfylde felterne inden afsendelse af formular er mulig. Du kan også tilføje en advarselstekst der bliver vist ved manglende udfyldelse at et felt (erstatter standard tekst). Feltet kan også autoudfyldes med en standardtekst, der vises når en bruger et logget ind på hjemmesiden, f.eks. kan brugerens navn vises i navnefeltet osv.

Udover disse tekstfelter har du muliged for at indsætte checkbokse og dropdown-menuer, hvis du gerne vil have at brugeren skal kunne vælge imellem nogle ting. Det kunne f.eks. være følgende muligheder:

 

Disse elementer indsættes på følgende måde i administrationen (se nedenstående billede). På hvert element kan du oprette et ubegrænset antal valgmuligheder ved at klikke på linket "Indsæt punkt".

Derudover kan du indsætte et fil-upload-felt, hvis brugeren skal have mulighed for at medsende et dokument sammen med formularen/e-mailen. Du har også mulighed for at indsætte en checkboks i formularen som brugeren kan sætte hak i, hvis vedkommende ønsker at modtage en kopi af e-mailen.

Til sidst skal du indsætte en "Send"-knap. På dette element kan du angive hvilken e-mail-adresse formularen skal sendes til. Du kan indsætte flere e-mail-adresser i feltet ved at adskille dem med semikolon. Pånær den første adresse bliver de øvrige adresser sat på mailen som BCC. Du har endvidere mulighed for at skrive en tekst, der præsenteres for brugeren når vedkommende har sendt formularen. Denne tekst vil erstatte standardteksten i systemet. Du har mulighed for at redigere teksten i en editor.

De oplysninger der sendes fra en kontaktformular gemmes ikke i EasyPage, de sendes udelukkende på e-mail. Det gælder også evt. vedhæftede filer.


Tilbage
Leverandør af EasyPage CMS - PK Data Network ApS - Baldersbuen 15 F, 1. tv - 2640 Hedehusene - Telefon: +45 7027 3456 - e-mail: info@easypage.dk